[CBS] Omzet detailhandel stijgt, ondernemers verwachten minder te investeren

[CBS] Omzet detailhandel stijgt, ondernemers verwachten minder te investeren

04-12-2018 11:47:00 | Door: Max Vlugt | hits: 216 | Tags:

De omzet van de detailhandel was in het derde kwartaal van 2018 3 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De kwartaalomzet stijgt al sinds het eerste kwartaal van 2014 onafgebroken. De omzet van pure webshops steeg weer harder dan van fysieke winkels. Opvallend is de eerste omzetdaling van de meubelbranche in vier jaar tijd. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.

De supermarkten evenaarden in het derde kwartaal de recordgroei van het tweede kwartaal (4,7 procent), terwijl de voedingsspeciaalzaken zoals slagerijen, groentezaken, kaaswinkels en slijterijen in vergelijking met een jaar eerder 1 procent omzet inleverden. De foodsector haalde in het derde kwartaal 4 procent meer omzet vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Lees hier meer. 

Investeringen

Ondernemers in de industrie verwachten in 2019 7 procent minder te investeren dan in 2018. Daarnaast verwachten ze aan het eind van dit jaar 44 procent meer te hebben geïnvesteerd dan in 2017. Dit meldt het CBS op basis van de halfjaarlijkse enquête over investeringsverwachtingen onder bedrijven in de industrie.

Het gaat om investeringen in materiële vaste activa die de ondernemers in 2019 in gebruik zullen nemen, zoals gebouwen, fabrieken, machines, vervoermiddelen en computers. Hoewel de verwachtingen van producenten voor volgend jaar dalen, zijn de verwachtingen voor dit jaar nog positiever dan in de voorjaarsenquête. Bij die meting verwachtten ondernemers in de industrie nog 25 procent meer te investeren in 2018 dan in 2017.

In 2017 hadden producenten bijna 8,7 miljard euro geïnvesteerd in materiële vaste activa. Dat is bijna 9 procent meer dan in 2016. Daarmee is de laatste verwachtingspeiling van 2017 (toename van 19 procent ten opzichte van 2016) hoger dan de uiteindelijke realisatie. De verwachtingen lagen vanaf 2015 altijd iets boven de realisaties. Dit kwam voornamelijk door investeringen die later dan gepland gereed waren, of ten opzichte van de planning werden doorgeschoven naar een later moment.

Lees hier meer. 

www.cbs.nl

 

Klik hier om je aan te melden voor de Marketing Report Nieuwsbrief

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.