Brexit: The Odd Shop start campagne voor Rijksoverheid

Brexit: The Odd Shop start campagne voor Rijksoverheid

14-02-2019 12:38:00 | Door: David de Jong | hits: 845 | Tags:

The Odd SHop heeft in opdracht van de Rijksoverheid een campagne opgezet om ondernemers te informeren over de aanstaande Brexit. Eind maart is het zover en moet er een deal liggen, maar de kans dat het Verenigd Koninkrijk zonder deal uit de Europese Unie stapt, neemt met de dag toe. Brexit zal gevolgen hebben voor heel Nederland, maar vooral ondernemers zullen er op korte termijn mee te maken krijgen.

Een groot deel van de ondermers is nog niet met Brexit bezig. Onderzoek laat zien dat driekwart van de ondernemers nog niet goed is voorbereid op het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Veel van hen onderschatten de gevolgen en denken dat Brexit hen niet zal raken.

Maar Brexit kan behoorlijk in de weg zitten, ook al verwacht je dat in eerste instantie niet. Om de mogelijke problemen zichtbaar te maken, krijgt Brexit in de campagne een gezicht door middel van een karakter. Dit karakter zit ondernemers letterlijk in de weg bij hun business. Brexit zorgt zo voor hele praktische gevolgen waar ondernemers mee te maken krijgen. Zo kunnen producten langer bij de douane blijven staan, zijn Britse certificaten en licenties straks misschien niet meer geldig en kan data verkeer te maken krijgen met een nieuwe digitale grens.

Enola van Maarseveen, gedragswetenschapster The Odd Shop: "Er is bij ondernemers een sterke sociale norm aanwezig. Ze kijken naar elkaar en wachten af tot anderen in actie komen. Om deze norm te keren, zetten we binnen de campagne ook branche specifieke testimonials in die laten zien hoe aanverwante bedrijven zich voorbereiden."

Om te voorkomen dat Brexit ook hun bedrijf in de weg zit, kunnen ondernemers op ee speciale website de Brexit Impact Scan doen. Aan de hand van deze online bedrijfsscan kunnen zij eenvoudig controleren of Brexit voor hun onderneming gevolgen gaat hebben en wat ze moeten doen om zich hier op voor te bereiden.

Als het Verenigd Koninkrijk zonder akkoord uit de EU stapt, volgt ook een campagne voor algemeen publiek. Brexit zal dan ook mogelijk vervelende gevolgen gaan hebben voor bijvoorbeeld reizigers van en naar het Verenigd Koninkrijk.

Credits

Klant: Rijksoverheid; Dienst Publiek en Communicatie, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ministerie van Economische Zaken, Ministerie VWS | Mediabureau: Initiative | Bureau: The Odd Shop | Account: Oscar Hamming, Iris Veenstra, Josefien Homan | Strategie: Enola van Maarseveen, Hans van Gils | Creatie: Tim Visser, Thomas Overweg | Fotografie: Jaap Vliegenthart | Character production: Franziska Loeding | Geluid: Sounds like film | Mediabureau: Initiative

www.brexitloket.nl   
www.initiative.nl    
www.theoddshop.nl   

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.