Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt banken betaalgegevens niet zomaar te gebruiken

Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt banken betaalgegevens niet zomaar te gebruiken

04-07-2019 13:24:00 | Door: David de Jong | hits: 980 | Tags:

Banken mogen hun klanten niet zomaar gepersonaliseerde aanbiedingen sturen op basis van hun betaalgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens roept alle banken daarom op om goed te kijken naar hun beleid rond direct marketing. Concreet komt het er volgens de Autoriteit Persoonsgegevens op neer dat banken expliciet toestemming moeten vragen om direct marketing te mogen plegen, zonder dat dit voor de bankdienstverlening van invloed is als een klant dat weigert.

De NOS constateert in een rondgang dat ABN Amro meekijkt bij transacties van klanten om persoonlijke aanbiedingen te doen. Nadat ING eerder aankondigde dit te willen invoeren, ontstond comotie hierover. ING heeft hierna aangegeven voorlopig geen persoonlijke aanbiedingen te gaan doen en de gegevens vooralsnog niet te gaan gebruiken, waarmee het haar plannen niet heeft doorgevoerd.  Bij ING was het plan dat klanten zich konden afmelden voor de marketing en reclames. Rabobank overweegt nog hoe ze met de gegevens van klanten om zal gaan voor marketingdoeleinden.

Bij ABN Amro dienen klanten zichzelf af te melden om geen reclames te ontvangen op basis van hun financiële gedrag. Het gaat om aanbiedingen van producten van ABN Amro zelf die klanten ontvangen. Producten van derden worden daarbij nog niet aangeboden.

Nadat bekend werd dat banken banktransacties gebruiken voor marketingdoeleinden, kwam er enige onrust bij klanten die zich bij de Autoriteit Persoonsgegevens meldde. Die heeft inmiddels de Nederlandse Vereniging van Banken aangeschreven. In het schrijven wijst de toezichthouder op spelregels voor banken als zij de betaalgegevens voor andere doeleinden willen gebruiken dan oorspronkelijk de bedoeling was toen de klant een rekening opende.

Katja Mur, bestuurslid van de Autoriteit Persoonsgegevens: "Betaalgegevens geven zo’n beetje een compleet beeld van iemands leven: waaraan besteed je je geld, van welke verenigingen ben je lid, met wie ga je om, welke patronen zijn zichtbaar? Daarom vindt de Autoriteit Persoonsgegevens het belangrijk de bankensector te wijzen op de privacyregels.’

ABN Amro gaat in gesprek met de Autoriteit Persoonsgegevens.

De brief van de Autoriteit Persoonsgegevens is hier gepubliceerd.

www.ing.nl
www.abnamro.nl
www.nvb.nl
www.autoriteitpersoonsgegevens.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.