Marketing Report
Alleen samen krijgen we corona onder controle

Alleen samen krijgen we corona onder controle

De Rijksoverheid start de campagne Alleen samen. De campagne is ontwikkeld door Roorda Reclamebureau in samenwerking met BKB en geproduceerd door HALAL.

Het doel van de campagne is om Nederland helderheid te geven omtrent de meest recente coronamaatregelen en handelingsperspectieven te bieden die bijdragen aan het beperken van de besmettingskans, de verspreiding van het virus, en het beperken van de maatschappelijke onrust.

Bij het bekendmaken van de eerste maatregelen heeft campagnebureau BKB met bestaande huisstijlmiddelen van de Rijksoverheid een informatieve iconencampagne gemaakt. Naast deze crisiscommunicatie was er behoefte aan een campagne die mensen direct aanzet tot het veranderen van hun gedrag. Roorda ontwikkelde hiervoor het thema en de campagne Alleen samen.

Joeri Jansen, Creative director Roorda Reclamebureau: ''Naast urgente handelingsperspectieven merkte de opdrachtgever dat er ook een grote behoefte is aan saamhorigheid. Dat zie je in alle spontane initiatieven die om ons heen gestart worden en hoor je terug in de teksten van onze premier. Zo ontstond samen met de opdrachtgever de ambitie om niet alleen het gedrag te sturen maar ook de mensen die thuis zitten te motiveren om deze crisis echt samen te lijf te gaan. Thuis zitten voelt alleen maar omdat we allemaal thuiszitten, voelt dat ook als samen. Die tegenstelling geeft een mooie spanning en legde de basis voor de campagne. In de campagne zie je eerst mensen alleen het goede gedrag vertonen en daarna heel Nederland. Zo bevestigen we de gewenste norm.''

Door honderden mensen thuis gemaakt

De campagne is een razend tempo tot stand gekomen. Roorda werd afgelopen vrijdag samen met BKB gebrieft en zondagmiddag is direct met HALAL de productie opgestart. Het vertrekpunt voor de productie was dat de productie zelf ook de kracht van alleen-samen moest bewijzen en volledig autonoom vanuit huis moest kunnen plaatsvinden.

HALAL en Roorda hebben hun professionele en privénetwerk hiervoor ingezet waardoor er binnen 24 uur ruim 600 filmpjes binnenstroomden. Maandagavond, bij aanvang van de edit, vond de persconferentie plaats met weer nieuwe maatregelen. Direct zijn er nieuwe scènes geschreven en in het netwerk verspreid. Dinsdagmiddag werd de inmiddels aangepaste campagne succesvol getest via een online panel waardoor dinsdagnacht de campagne kon worden afgewerkt en woensdagochtend alle materialen zijn aangeleverd bij de zenders.

Gijs Determeijer, Partner & Executive Producer HALAL: ''Roorda heeft het grid bedacht en regisseur Sam de Jong heeft daar zijn eigen draai aan geven, waardoor dit toch een typische Sam de Jong film is, al is hij tegelijk door honderden mensen zelf geregisseerd. De kunst zat erin om goed te casten en de mensen goed te briefen op hun acties. Ik denk dat de mensen thuis ook zaten te smachten om iets leuks en zinvols te doen; we hadden deze campagne anders nooit zo snel kunnen maken, dus wat dat betreft past de aanpak perfect bij de boodschap. Dit geldt ook voor het hele team dat hier 48 uur lang dag en nacht aan heeft gewerkt. Het was een eer om deze campagne met hen en alle mensen thuis te kunnen maken.''

www.roorda.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief