ANWB waarschuwt automobilisten voor toekomstige storing door middel van big data

ANWB waarschuwt automobilisten voor toekomstige storing door middel van big data

14-08-2019 08:47:40 | Door: Katja Brokke | hits: 88 | Tags:

De ANWB is begonnen met het maken van een statische analyse van gegevens uit auto’s om de service aan automobilisten te verbeteren. Zo heeft de ANWB de afgelopen tijd op basis van big data-toepassingen berijders gebeld om ze te melden dat er een storing aan hun auto aan zit te komen.

Gert-Jan Meeuws, Manager Business Change and Innovation bij de ANWB: “We gebruiken hiervoor technische data die in de afgelopen jaren zijn verzameld. De ANWB Wegenwacht behandelt 1,2 miljoen pechgevallen per jaar en we werken op het gebied van technische data en kennis nauw samen met onze zusterclubs in Europa. Hierdoor hebben we veel kennis over welke storingen kunnen optreden. Op basis van de beschikbare data en onze expertise om die data op de juiste wijze te interpreteren, maken we nu allerlei slimme toepassingen. De uitdaging zit ‘m erin hoe je big data weet te vertalen naar algoritmes. Big data zijn niets anders dan een enorme berg gegevens. Het wordt pas interessant als je een formule ontwikkelt om iets met die gegevens te doen: een algoritme.”

Op basis van zo’n algoritme heeft de ANWB de afgelopen maand getracht concreet pechgevallen bij enkele tientallen auto’s te voorspellen. De automobilisten werden telefonisch op de hoogte gesteld van een naderende storing. Met hen werd overlegd hoe naderende pech kon worden voorkomen, bijvoorbeeld door een bezoek aan de garage.

Gert-Jans Meeuws: “Dat soort telefoontjes is, zowel voor de berijder als de ANWB, best even wennen. Het is nieuw en verrassend. Mensen verwachten zo’n telefoontje natuurlijk niet. En ook voor de ANWB is het wennen. Wat voor soort belscript ga je daarbij gebruiken? Na een aantal reacties besloten we ons bijvoorbeeld niet meer voor te stellen als de  ANWB Alarmcentrale maar als ANWB Connected.
De toepassing van dit soort technologieën gaat steeds verder. Straks kunnen we als een automobilist een storing meldt bij de ANWB Alarmcentrale, op basis van big data-toepassingen nog beter inschatten of we die storing ter plekke kunnen repareren of dat we de auto met een takelwagen moeten ophalen. In de toekomst zal big data daarom een steeds grotere rol gaan spelen bij de ANWB. We gaan ook steeds meer gebruik maken van verkeersdata, niet alleen voor onze Onderweg-app, maar onder meer ook voor het nog beter inplannen van de routes van de Wegenwachten.
De AVG is uiteraard leidend. De data worden beschermd volgens de regels die in de AVG zijn vastgelegd. Er gebeurt niets zonder dat de berijder toestemming geeft. Doel van het gebruik van big data en algoritmes is het steeds verder optimaliseren van onze dienstverlening en uiteindelijk het verhogen van de klanttevredenheid.”

www.anwb.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie