AFAS Software boycot online advertising met succes

AFAS Software boycot online advertising met succes

13-11-2018 15:58:00 | Door: Katja Brokke | hits: 1264 | Tags:

AFAS Software heeft op commercieel gebied een uitstekende maand beleefd terwijl het bedrijf in het kader van STOPtober een maand lang geen online advertenties inkocht via zoekmachines en sociale media. Het organisch zoekverkeer was nog nooit zo groot en de leadgeneratie liep onverminderd door, terwijl AFAS vele duizenden euro’s bespaarde.

Terwijl AFAS in oktober geen commerciële advertenties inkocht op Google, Bing en LinkedIn bezochten nog nooit zoveel organische bezoekers AFAS.nl. In totaal kwam afgelopen maand 61 procent meer bezoekers binnen op AFAS.nl via organisch bezoekverkeer. Alleen de productpagina’s zijn in hun totaliteit 12 procent minder weergegeven in oktober dan in september. Het organisch zoekverkeer via Google groeide ten opzichte van september met 34 procent en was in oktober verantwoordelijk voor bijna 70 procent van de bezoekers. Het conversiepercentage van organisch bezoekverkeer steeg met 24,2 procent. Zo nam het aantal downloads via organisch zoekverkeer toe met 72,8 procent.

Martijn Delahaye, marketingdirecteur van AFAS Software: “Als je niet adverteert, kom je organisch bovendrijven en wordt duidelijk welke pagina’s goed zijn of beter moeten, omdat de kwaliteit van de pagina niet door een advertentie wordt gemaskeerd. Leadgeneratie gaat bepaald niet op zwart. Uiteraard zijn dit de conclusies van slechts een maand en is dit het gevolg van jarenlang duurzaam investeren in onze online zichtbaarheid.”

Oktober is normaal gesproken een belangrijke maand in commercieel opzicht. Om het experiment zo objectief mogelijk uit te voeren werd de salesafdeling bewust niet op de hoogte gesteld. Het team commercie (verkoop binnendienst) had in oktober zijn hoogste target van het jaar.

Dit alles betekent niet dat AFAS nu stopt met betaalde online advertenties.

Martijn Delahaye: “We ervaren nog steeds de meerwaarde, maar we zien ook dat als mensen je echt willen vinden ze ook wel bij je terechtkomen. Dan moeten er wel twee andere dingen heel goed in orde zijn: je organische vindbaarheid én het hebben van een sterk merk. Dit experiment geeft aan dat dit voor ons een gouden combinatie is.”

www.afas.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



.
.
.
.