ACM wil grenzen aan selectieve informatie op websites bedrijven

ACM wil grenzen aan selectieve informatie op websites bedrijven

03-12-2019 12:27:47 | Door: Saskia van Weert | hits: 788 | Tags:

Bedrijven zijn online steeds beter in staat consumenten te sturen in hun keuzes en aankopen. De Autoriteit Consument & Markt ACM heeft een leidraad ter consultatie uitgebracht, die zich toespitst op de balans tussen gepersonaliseerde informatie en keuzevrijheid.

Een aanbod dat is toegespitst op je persoonlijke profiel kan handig zijn, maar je weet niet welke keuzes je niet voorgelegd krijgt. Het persoonlijke aanbod kan tegen het belang van de consument ingaan. Waar gaat verleiden over in misleiden? is de vraag die centraal staat in de leidraad Bescherming van de online consument. Hierin geeft de ACM concreet invulling aan de norm voor online misleiding. Het doel is dat bedrijven zich aan de regels houden en dat de online consument wordt beschermd.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “We moeten ervoor waken dat bedrijven voor consumenten gaan bepalen wat de juiste keuzes zijn. Dit gebeurt als bedrijven consumenten gericht bepaalde informatie tonen en andere informatie achter te houden. Bedrijven kunnen zo misbruik maken van kwetsbaarheden van consumenten en deze in hun eigen voordeel gebruiken. Wij zien dat hier grote belangen spelen. We moeten voorkomen dat de consument in de digitale economie het onderspit delft.”

De informatie die de consument te zien krijgt, is vaak vooraf voor hem geselecteerd of wordt in een bepaalde volgorde of context aan hem getoond. Dit maakt dat de keuze voor hem wordt ‘voorgesorteerd’. Door hem niet álle informatie te geven maar alleen een bepaalde selectie daarvan. Consumenten zijn geneigd die voorgesorteerde keuzes te volgen. Soms omdat ze geen andere keuze hebben, soms omdat het sturende gedrag van bedrijven misleidend is. Dit is schadelijk voor consumenten én voor concurrerende bedrijven die de belangen van consumenten wel voorop plaatsen.

Hoe werkt het? Stel, je zoekt als consument online een hotelkamer. Het platform bepaalt welke zoekresultaten je te zien krijgt. Zijn dat de kamers die het beste passen bij wat je zocht? Of zijn het de kamers van adverteerders die het meeste betalen aan het platform? En de volgorde waarin ze worden getoond, hoe wordt die bepaald? Op basis van relevantie voor jou als consument of iets anders? De consument kan dit zelf niet controleren. Maar de informatie zoals die wordt getoond maakt wel dat hij tot bepaalde keuzes wordt gebracht.

De consumentenregels bepalen dat de consument op basis van juiste en volledige informatie in staat gesteld moet worden om een weloverwogen keuze te maken. Dat is bepalend voor de vraag of de beïnvloeding te ver is gegaan. Beïnvloeding gaat te ver als de consument wordt gestuurd naar keuzes die niet in zijn belang zijn. Dit gebeurt als hij zijn keuze baseert op onjuiste, onvolledige of valse informatie. Of dat hij onder druk wordt gezet om snel te beslissen. Bijvoorbeeld als hij iets koopt omdat het om ‘een speciale aanbieding’ ging of omdat er maar ‘een beperkt aantal exemplaren beschikbaar waren’ terwijl er nog voldoende voorraad is.

Begin 2020 verwacht de ACM de definitieve leidraad vast te stellen.

www.acm.nl

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie